Wejherowo – miasto Jakuba Wejhera

2022-06-25

Z przewodnikiem PTTK za miasto „Wejherowo – miasto Jakuba Wejhera”

W sobotę 18.06.2022 roku odbyła się wycieczka krajoznawcza do Wejherowa zorganizowana w ramach cyklu „Z przewodnikiem PTTK za miasto” przez Regionalna Pracownia Krajoznawcza PTTK w Elblagu, Oddziałową Komisję Krajoznawczą PTTK oraz Koło Przewodników i Pilotów Turystycznych im. R. Gierzyńskiego przy PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej.

Wycieczkę poprowadziła przewodnik PTTK Elbląg: Jolanta Kałabun.

Impreza odbyła się w ramach zadania publicznego “Aktywnie na szlaku – imprezy cykliczne PTTK Elbląg”, dofinansowana przez Miasto Elbląg.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od podziwiania Filharmonii Kaszubskiej, a potem wylądowaliśmy na rynku, gdzie wstąpiliśmy do Kolegiaty, kościoła pw. Świętej Trójcy posadowionego przy samym rynku. Dalej idąc za Panią przewodnik wysłuchaliśmy historii podziwianego przez nas Ratusza, niestety nie mogliśmy zwiedzić go w środku, chociaż pandemiczne obostrzenia już zostały cofnięte. Na Rynku jeszcze podziwialiśmy fontannę św. Franciszka ze zwierzętami i pomnik założyciela miasta Jakuba Wejhera, przy którym pozowaliśmy do pamiątkowego zdjęcia. Opuściliśmy rynek słuchając informacji o założeniu miasta i jego rozbudowie. Byliśmy przy pomniku Remusa i dalej deptakiem pomaszerowaliśmy podziwiać to piękne i ciekawe miasto. Widzieliśmy murale z kaszubskimi wzorami, ciekawe architektonicznie fontanny, piłki Stolemów i pomniki, które „opowiadały” nam historię. Byliśmy w bardzo ciekawym miejscu, gdzie dobrze zachowały się zabudowania młyńskie trzeba by je tylko teraz wyremontować i stałyby się piękną wizytówką Wejherowa. Tak wędrując przez pięknie utrzymany park dotarliśmy do Pałacu Przebendowskich i Keyserlingków, który zwiedziliśmy słuchając pięknej muzyki kaszubskiej, a kilka naszych koleżanek miało okazję spróbować swoich sił w tańcu kaszubskim przy tejże muzyce. Zwiedziliśmy również Książnicę profesora Gerarda Labudy z przekazanymi przez profesora zbiorami zawierającymi 26 tyś. książek i czasopism w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko- Pomorskiej.

W parku przywitał nas siedzący na ławce Kaszub z wiernym pieskiem i akordeonem, na którym wygrywał nam kaszubskie melodie, nie zabrakło też tabakiery.
Po takim długim spacerze i wielkiej dawce informacji przyszedł czas na przerwę, która pozwoliła uczestnikom na zjedzenie czegoś ciepłego i wypicie pysznej kawy w cukierni na rynku oraz na zebranie sił na dalsze zwiedzanie.

Po przerwie z nowymi siłami udaliśmy się do kościoła klasztornego OO. Franciszkanów pw. św. Anny, gdzie poznaliśmy jego historię i piękne wnętrze. Byliśmy również w krypcie znajdującej się w podziemiach tego kościoła. Od Franciszkanów udaliśmy się na dróżki Kalwarii Wejherowskiej, które o tej porze roku są niezwykle malownicze. W drodze powrotnej do autobusu byliśmy jeszcze na starym cmentarzu, gdzie znajdują się groby żołnierzy z 1939 r. oraz wiele ciekawych nagrobków. Podczas wędrówki ulicami i zakamarkami Wejherowa cały czas towarzyszył nam szlak abecadła kaszubskiego.

Ostatnim punktem naszego wyjazdu było odwiedzenie Cmentarza - Miejsca Pamięci w Piaśnicy.

W lasach piaśnickich w latach 1939 - 1940 Niemcy wykonywali masowe egzekucje polskiej ludności cywilnej z Pomorza Gdańskiego, pacjentów niemieckich szpitali psychiatrycznych, oraz Polaków przywożonych z głębi Niemiec. Zamordowano tu około 12 tysięcy ludności w tym kobiety i dzieci. Pochyliliśmy głowy nad losem tych ludzi, którzy tu zginęli i oddaliśmy cześć pomordowanym zapalając symboliczne znicze.

Pobyt w Wejherowie i w Piaśnicy był szczególnie ważny dla małżeństwa uczestniczącego w wycieczce. Starsi Państwo wybrali się z nami w podróż sentymentalną. Starsza Pani pochodzi z Wejherowa, tu też brała ślub z towarzyszącym jej mężem. Niestety lasy piaśnickie też mają związek z rodziną tej Pani. Niemcy w tym miejscu zamordowali jednego z członków rodziny. Smutne, ale w niejednej rodzinie są takie sytuacje i smutne wspomnienia.

Był to ostatni punkt naszej wycieczki i z lasów piaśnickich wyruszyliśmy prosto do Elbląga.

Była to ostatnia wycieczka z cyklu „Sobota z przewodnikiem PTTK za miasto”. Przerwa oczywiście na wakacyjny cykl „Sobót z przewodnikiem PTTK”, które będą się odbywały w miesiącach wakacyjnych.

Do wyjazdów wrócimy we wrześniu.

Dziękujemy i zapraszamy do spacerów z nami.